''Businessmodellen''
Hier onder worden er drie business modellen uitgelegd. Aram zal meer vertellen over het 7-s model, Mustafa over het BCG- matrix model en Mohammed over het Canvas model.
Aram Zakarian: 7-S model van McKinsey's.
Het McKinsey 7S model is
een managementmodel om een interne analyse te maken. McKinsey stelt dat je de
interne organisatie van een bedrijf kan verdelen in 7 hoofdonderdelen
(factoren). Bij een optimale bedrijfsvoering zijn al de 7 factoren in
evenwicht. In dit filmpje wordt er een uitgebreide uitleg gegeven van de 7S model. Bij ieder onderdeel wordt een voorbeeld
gegeven. Ook wordt er uitgebreid uitgelegd hoe je het 7S model kan gebruiken en
er zelf een analyse mee kan uitvoeren.
Mustafa el Barnichi:
Het BCG- matrix model
De
BCG-matrix is een vrij eenvoudig marketing model waarmee het portfolio van een
onderneming geanalyseerd kan worden. Hierdoor kan de onderneming beslissingen
nemen m.b.t. het portfolio en de te volgen strategie. Algemeen kan gesteld
worden dat de BCG matrix een simplistische voorstelling weergeeft van zaken. Echter
hoeft dit per definitie geen nadeel te zijn. De BCG matrix is het bekendste
model binnen de portfolio-analyse voornamelijk door de eenvoud. Het model is
eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen. Hierdoor biedt het voor iedereen een
analyse methode waarmee op basis van feiten beargumenteerde beslissingen
genomen kunnen worden. Het is daarom een uitermate geschikt model ondanks de
kritische kanttekeningen.
Mohammed Kaddouri: Het Canvas model
Deze
artikel gaat over het business model van Canvas. Er staat veel informatie in. Dit model nodigt uit om goed na te denken welke
factoren tot succes leiden. In de artikel staat beschreven hoe het model werkt
en wat het voor uw bedrijf betekent. Er zijn negen bouwstenen die je moet
doorlopen in dit model. Hierdoor krijg je een overzicht van de factoren die uw
product succesvol kunnen maken. Daarna kun je gaan innoveren door hierin te
investeren. Omdat we voor het bedrijf Citroën moeten innoveren is dit een
interessante artikel. Dit business model kan ons helpen om Citroën te laten
innoveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten